بافر یا ضربه گیر ، وسیله ایست که در انتهای چاهک آسانسور و روی سکوی با ارتفاع حداقل 50 سانتی متری قرار گرفته  و مانع برخورد شدید کابین آسانسور با کف چاه می شود.oil buffer

بافرها یا بر مبنای انباشت انرژی یا بر مبنای اتلاف انرژی عمل می کنند.

بافر انباشت انرژی:

ساختمان مکانیکی ساده ای دارد و انرژی حاصل از برخورد را بصورت کرنش ذخیره می کند.(کرنش: میزان تغییر شکل در اثر نیروی وارد شده)

این نوع از بافرها برای  آسانسورهای با سرعت کمتر از 1.6 متر بر ثانیه مناسبند.

بافر اتلاف انرژی:

بصورت هیدرولیکی تولید شده و انرژی حاصل از برخورد را بصورت حرارت آزاد می کند.

این نوع از بافرها برای انواع  آسانسورها با سرعت های گوناگون مناسبند.


بافر هیدرولیک (بافر روغنی) : از نوع بافر اتلاف انرژی می باشد. محل قرارگیری آن معمولا در انتهای چاهک آسانسور است. در این ضربه گیر ها از فنر به همراه مدار هیدرولیک حاوی روغن، برای مهار ضربه کابین استفاده می شود. در اثر وارد شدن ضربه، روغن داغ شده و منجر به مهار انرژی جنبشی ناشی از سقوط کابین  می شود.

بافر روغنی


بافر فنری : از نوع بافر انباشت انرژی می باشد. معمولا چهار فنر یکسان در کف چاله آسانسورها نصب می شود.برای مهار ضربه ناشی از سقوط کابین، از فنرهای مارپیچ با سطح مقطع دایره ای در انتهای چاهک آسانسور استفاده می شود. توان مهار انرژی جنبشی این بافرها از بافرهای هیدرولیک کمتر است.بافر فنری


بافر پلی اورتان : در تولید این بافرها از گروه خاصی از پلیمرها با نام پلی اورتان(پلی یورتان)استفاده می شود.این دسته از بافرها هم بصورت انباشت انرژی عمل می کنند.در کف چاهک آسانسور و در مرکز ثقل کابین و وزنه تعادل نصب می شوند.این نوع از ضربه گیر ها نسبت به دو مدل قبلی عملکرد ضعیف تری داشته و برای آسانسورهای با سرعت کمتر از 1 متر بر ثانیه مناسبند.

نکته 1 : برای ارتقای ایمنی توصیه می شود که از یک جفت بافر پلی اورتان استفاده کنید.

نکته 2:برای مهار کابین های سنگین و بزرگ نباید از بافر پلی یورتان استفاده کرد.

بافر پلی اورتان

نکات مهم نصب و استفاده

  • برای ایمنی تاسیسات درون چاهک، قرار دادن بافر ها روی سکوی کف چاهک الزامیست.
  • پس از نصب، سلامت ضربه گیر را هر 6 ماه یکبار بررسی کنید.
  • به دلیل احتمال کاهش سطح روغن در بافر هیدرولیک، نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کنید.
  • برای انتخاب درست و متناسب با نیاز خود حتما قبل از خرید، شناسنامه محصول  را بررسی کنید.
  • ضربه گیر هیدرولیک بالاترین سطح ایمنی آسانسور را دارد.ضربه گیر پلی یورتان  ارزان ترین و هیدرولیک گران ترین مدل بافرهای آسانسور محسوب می شوند.