چون آسانسورها طبق  استاندارهای جهانی ساخته و نصب می شوند،  لذا مراحل نصب و راه اندازی آسانسورها به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد.
در نصب هر کدام از انواع آسانسورها موارد خاصی وجود دارد که باید رعایت شود. در ادامه بطور خلاصه به مراحل نصب می پردازیم.

1- تهیه نقشه و مکان یابی آسانسور

در طراحی و نقشه کشی ساختمان، جانمایی و مکان یابی آسانسور یکی از مهم ترین اجزاء نقشه در ساختمان محسوب شده و یکی از وظایف اصلی معماران است.مهندس معمار و مهندس آسانسور بعد از بررسی شرایط و نقشه موجود از ساختمان، بهترین مکان را برای نصب آسانسور مشخص می کنند.


2- آماده سازی کف چاله آسانسور

فضای کف چاله معمولا برای نصب برخی قطعات اسانسور مانند بافرها، گاورنر سقوط، سکوی ضربه گیر و سینی کابین است. در این فضا بخشی را در ابعاد حداقل 100 در 50 در 60 سانتی متر بعنوان جان پناه در نظر می گیرند. ارتفاع این چاله تا سطح کف سازی، معمولا به نوع آسانسور و مقدار وزنی که باید تحمل کند، بستگی دارد اما معمولا 180-190 سانتی متر است.


3- آهن کشی آسانسور (نصب ریل)

اصلی ترین مرحله نصب، همین مرحله می باشد و باید بطور تخصصی انجام شود.  آهن کشی صحیح، تثبیت ریل های کابین را به دنبال دارد که از لرزش و تکان آسانسور جلوگیری می کند. این مرحله از نظر ایمنی هم بسیار حائز اهمیت است.نصب ریل


4-نصب درب طبقات مختلف آسانسور

فضاسازی برای نصب درب ها در مرحله آهن کشی صورت می گیرد و لذا باید  با دقت محاسبه و جایگذاری شود.


 5- نصب مکانیکی

در این مرحله نصب  تجهیزات و قطعاتی  نظیر موتور ،کابین،  فلکه هرزگرد و گاورنر  و ...  صورت می گیرد.  نصب جنس مرغوب و باکیفیت تجهیزات در این مرحله بسیار مهم می باشد.


6- نصب شاسی موتور

شاسی موتور آسانسور قطعه ایست فلزی  که قطعات مکانیکی آسانسور مانند موتور و فلکه هرزگرد بر روی آن سوار می شوند. تمام قطعات مکانیکی آسانسور به شاسی موتور متصل می شوند.بنابراین نصب و جوشکاری آن بسیار مهم بوده و باید اصول و استانداردهای لازم در این زمینه کاملا رعایت شوند.


7- نصب کابین

کابین اتاقکی است برای  برای حمل بار و مسافر که معمولا دارای تجهیزات و تزئیناتی مثل آینه، روشنایی، کف پارکت و ... می باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری کابین، امنیت مسافران در آن نیز اهمیت زیادی دارد. دیوارها، کف و سقف کابین، باید تحمل کشش وارده با توجه به ظرفیت آسانسور را داشته باشد تا  امنیت مسافران را تامین کند.


8-  نصب وزنه

بعد از پایان مراحل نصب مکانیکی و نصب کابین، نصب بکسل ها و قاب وزنه، نوبت به بالانس کردن وزن قاب وزنه و کابین به همراه نصف ظرفیت است.یعنی مقدار وزنه هایی که داخل قاب وزنه قرار می گیرد باید تقریبا هم  وزن کابین به اضافه نیمی از ظرفیت کابین باشد.


9- راه اندازی تابلو فرمان

بعد از بالانس کابین و اتمام مراحل مکانیکی نصب، به مرحله راه اندازی  تابلو فرمان یا مغز آسانسور می رسیم. تابلو فرمان ها مانند موتور دارای کیلوات مشخصی هستند و کیلووات تابلو علاوه بر ظرفیت تعداد توقف و… به کیلوات موتور نیز بستگی دارد.نصب تابلو فرمان


نکته : طراحی و نصب آسانسور نیاز به بررسی های محاسبات پیچیده و نقشه کشی های دقیق دارد و تمام این موارد باید توسط افرادی مجرب و با تجربه انجام شوند.نصب آسانسور