از آنجایی که آسانسور هر روز مورد استفاده قرار میگیرد و خرابی یا توقف آن مشکلاتی به همراه دارد باید در هنگام خرید تجهیزات بسیار با دقت عمل نمود.در ادامه به نکات مهمی که باید در خرید آسانسور در نظر گرفت اشاره می کنیم.خرید آسانسور

1. انتخاب نوع سیستم آسانسور

قبل از خرید آسانسور باید شرایط کاربری و مشخصات اولیه ، ازقبیل ظرفیت، فضای مورد نیازبرای نصب، ارتفاع ساختمان، سرعت، ترافیک، تعداد توقف و … تعیین شوند و سپس آسانسور مناسب انتخاب گردد.مثلا سیستم کششی برای ساختمان های اداری که توقف زیاد دارند مناسب است. یا برای پارکینگ های چند طبقه بهتر است از سیستم  هیدرولیک استفاده شود.

2 . تعیین ظرفیت و تعداد

بعد از محاسبات ترافیک آسانسور می توان تعداد و ظرفیت بهینه هر آسانسور را مشخص کرد. همچنین باید برای تردد افراد مسن یا دارای محدودیت ( استفاده از ویلچر) تمهیداتی در نظر گرفت.گاهی لازم است در یک ساختمان دو آسانسور نصب شود تا در صورت خرابی یا سرویس یکی، دیگری در دسترس باشد.

3 . سرعت

سرعت آسانسور باید در تناسب با شرایط کاربری ساختمان، طول مسیر حرکت آسانسور، و البته ترافیک کاری آن مورد بررسی قرار گیرد. در تعیین سرعت، ارتفاع ساختمان  موثر است. مثلا سرعت 1 متر بر ثانیه برای یک ساختمان 12 طبقه کند و برای یک ساختمان 4 طبقه مناسب است.سرعت

4 . ایمنی

مشخصات فنی، برند و گواهینامه های استاندارد تجهیزات ایمنی باید کاملا مشخص و هنگام نصب تطبیق داده شوند. عملکردهای ایمنی را هنگام راه اندازی آسانسور بطور کامل کنترل و آزمایش کنید.

5 . اجتناب از سیستم های کنترل انحصاری

در صورتیکه تجهیزات را از یک شرکت بصورت انحصاری خریداری کنید ،مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت از جمله:

  • احتمال عدم دسترسی همیشگی به سرویسکاران شرکت
  • هزینه بالای سرویس و نگهداری
  • پیدا نکردن قیمت رقابتی جهت تعمیر و نگهداری

6 . پرهیز از انتخاب آسانسورهایی با طراحی خاص

تجهیزات و قطعات این گونه آسانسورها بسیار گران تر از انواع رایج و معمول بوده و بدلیل تقاضای کم بازار ممکن است تولید آنها متوقف شود.طراحی خاص

7 . پیش بینی هزینه نگهداری بلند مدت

ممکن است آسانسوری خاص با قیمت مناسبی خریداری شود اما برای  هزینه تعمیر و نگهداری آن بدلیل خاص بودن باید هزینه زیادی  بابت  قرارداد نگهداری  پرداخت شود. بنابراین در هنگام خرید به هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور هم دقت کنید.

8 . در نظر گرفتن خدمات پشتیبانی فروشنده

برخی  از فروشندگان خدمات پشتیبانی  24 ساعته ندارند یا از نظر جغرافیایی امکان خدمت رسانی ندارند. باید این نکته را در هنگام خرید در نظر داشته باشید.

9 . بررسی اعتبار فروشندگان

با استعلام و تحقیق از سایرمشتریان و سازندگان ساختمان در مورد نحوه خدمات رسانی فروشنده و همچنین تاخیر یا عدم تاخیر در اجرای پروژه ، از کیفیت انجام کار آگاهی حاصل کنید. (در صنعت آسانسور تاخیر در انجام پروژه به دلیل پیچیدگی و فراوانی جزییات تاییده ها، معمول می باشد.)

10 . طول عمر آسانسور

وام و ماندگاری قطعات و تجهیزات مهم آسانسور باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد زیار آسانسور دستگاهی نیست که به راحتی بعد از مدت کئتاهی قابل جایگزینی باشد!هزینه بازسازی آسانسور حدود 50 تا 80 درصد یک آسانسور جدید است، بنابراین انتخاب درست یک آسانسور با عمر مفید مناسب،بسیار مهم  می باشد.


نکته : بعد از رعایت تمامی نکات خرید آسانسور و  توجه به راهنمای خرید آسانسور، بهتر است خرید بیمه آسانسور را پشت گوش نیندازید. وجود بیمه آسانسور تضمین کننده امنیت آسانسور است و در صورت وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی، خسارات مالی و جانی آن را جبران می‌کند.