از  مهمترین  تجهیزات آسانسور درب آن است. وجود درب های با کیفیت  باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد آسانسور می شوند.همچنین از نظر ایمنی، زیبایی و تزئینی حائز اهمیت بوده و علاوه بر حفظ امنیت جانی مسافران، یکی از بهترین راهها برای انتقال تم طراحی در سراسر یک ساختمان است.درب آسانسور

از  تأثیر روانی ظاهر و کیفیت درب های آسانسور برای مصرف‌کننده در اولین مواجهه با آسانسور و قضاوت در مورد کیفیت، امنیت و مقبولیت کلی آسانسور در ذهن مصرف‌کننده نمی توان گذشت!

درب آسانسور به دو گروه اصلی درب کابین و درب طبقه تقسیم می‏ شود.

  • درب کابین

درب کابین آسانسور روی کابین آسانسور و برای دوری مسافران از دیواره چاهک هنگام حرکت آسانسور نصب می شود. درب کابین به بطور اتوماتیک قبل از حرکت، بسته شده و فقط بعد از توقف کامل باز می‌شود.

  • درب طبقه 

در هر طبقه در محل ورودی آسانسور نصب می شود بعد از باز شدن درب کابین باز می‌شوند.درب طبقه برای جلوگیری از سقوط افراد به چاهک آسانسور و برخورد با کابین در حال حرکت است.

کهکشان سیستم رو


انواع درب آسانسور(KSR)

درب لولایی (Hinged Door)

درب لولایی قدیمی‌ترین، ساده‌ترین وارزان‌ترین نوع درب اسانسور بوده و برای درب طبقات ساختمان‌هایی با تعداد توقف و ترافیک پایین مناسب است. از مزایای این درب ها، عدم نیاز به عرض زیاد و استفاده در فضاهای محدود است. از معایب آن می توان به  مسدود شدن راهرو اشاره کرد( این درب‌ها به‌صورت نود درجه به سمت راهرو باز می‌شوند) درب لولایی بصورت  دستی باز و بسته می شود گاهی ممکن است به فنری مجهز باشد تا بسته شدن به صورت خودکار انجام شوند.درب لولایی خاتم (KSR)

درب سانترال (Central Parting)

این درب‌ها برای چاهک های عریض طراحی شده و به طور اتوماتیک از مرکز به طرفین باز می شوند.به دلیل باز و بسته شدن نسبتاً سریع، برای ساختمان‌های بزرگ با ترافیک زیاد مناسب هستند.

درب تلسکوپی (Side Opening)

درب‌ها فقط از یک سمت  بطور اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. در فضای محدود برای داشتن  وروردی های بزرگتردرب های تلسکوپی بسیار مناسبند.

ابعاد درب آسانسور

انتخاب درب، به ابعاد و اندازه چاه آسانسور بستگی دارد. مطابق استاندارد، ارتفاع درب طبقه‌ها باید حداقل 195 سانتی‌متر و عرض مفید درب طبقات، از عرض درب کابین  در هر طرف نباید بیشتر از 5cm باشد ( مگر آنکه جهت پیشگیری و ایمنی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود) در بازار،  درب‌های آسانسور در ابعاد 70، 80، 90، 100، 110 و 120 سانتی‌متر تولید می شوند.

نکته: درب آسانسور در ابعاد 70 به علت عرض کم برای ورود ویلچر مناسب نیست.