تابلو فرمان آسانسور وظیفه کنترل آسانسور را به عهده دارد و معمولاً در موتورخانه آسانسور نصب می شود. این تابلو جهت حرکت و سرعت موتور، ترمزها، درب کابین و … را کنترل می کند، وضعیت و موقعیت کابین آسانسور را در هر لحظه تشخیص می دهد و درخواست های ارسال شده از کابین و طبقات را بررسی و پردازش می کند و فرمان های لازم را صادر می کند.

انواع تابلو فرمان آسانسور

تابلوفرمان اسانسور بر اساس نوع حرکت به دو دسته تابلو فرمان دو سرعته AC2 و تابلو فرمان درایودار vvvf تقسیم میشوند.

تابلو فرمان دو سرعته AC2:

این نوع تابلو فرمان مقرون به صرفه تر است زیرا کارایی پایین تری دارد و در آن از موتور گیربکس با سرعت زیاد و کم استفاده می شود. کاربرد این دسته از تابلو فرمان ها بیشتر در جاهایی است که نیاز به پروانه پایان کار ندارند.تابلوفرمان دو سرعته

تابلو فرمان درایودار vvvf:

آسانسورهای مجهز به این تابلو فرمان به دلیل اینکه دستورات در چند مرحله ارسال میشود،  حرکت نرم بوده و توقف کابین در بین طبقات بدون حرکت اضافه یا ضربه صورت می گیرد. از آنجا که مصرف برق در این نوع کمتر است بنابراین مقرون به صرفه می باشد. از ویژگی های این تابلو فرمان می توان به  کاهش مصرف انرژی، سیستم کنترل ترافیک، حرکت نرم، قابلیت نصب برای همه آسانسورهای گیرلس و گیربکسی، دارای نمایشگر LCD، قابلیت انتخاب سرعت، قابلیت راه اندازی دو درب کابین و امکان کنسل کردن احضارهای کابین اشاره کرد.تابلوفرمان درایوردار

تفاوت تابلو فرمان دو سرعته با تابلو فرمان درایوردار(اینورتر)

  • تابلو فرمان دو سرعته از موتورهایی با دو سیم پیچ برای آسانسور استفاده می شود ولی در تابلو فرمان اینورتر فقط یک سیم پیچ دارد و مجهز به شفت انکودر است.
  • در تابلو فرمان دو سرعته، چون موتور به صورت مستقیم راه اندازی می شود، جریان راه اندازی بالایی دارند و طول عمر موتور به نسبت راه اندازی غیر مستقیم با استفاده از اینورتر کمتر است در حالیکه استفاده از اینورتر باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود، از الکتروموتورها محافظت می کند و طول عمر آن ها را افزایش می دهد.
  • در تابلو فرمان دو سرعته، تغییر سرعت کاملاً محسوس است و کابین آسانسور جابه جایی های ناگهانی و تکان های نسبتاً شدیدی خواهد داشت. در حالیکه  در تابلو فرمان درایو دار، موتور با استفاده از درایو و به آرامی راه اندازی می شود و حرکت های ناگهانی نخواهد داشت چون سرعت موتور با تغییر گشتاور و فرکانس به آرامی تغییر می کند و از تنش های مکانیکی بر موتور می کاهد.
  • در آسانسورهای درایو دار بر خلاف آسانسور های دو سرعته سطح تراز کف کابین دقیق است و درایو سطح ایده- آل جهت توقف آسانسور را تنظیم می کند و با طبقات هم سطح می شود.

معیارهای انتخاب تابلو فرمان

سیستم کلی آسانسور : دو نوع مختلف آسانسور هیدرولیک و کششی

ترافیک: میزان تردد در آسانسور که میزان آن در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و... با یکدیگر متفاوت است. محل نصب آسانسور نیز تا حد زیادی به ترافیک موجود در آسانسور بستگی دارد.

نوع موتور: نام و نوع قدرت، جریان، ولتاژ، سرعت تند و کند، سیستم تعلیق و ... از جمله مواردی است که برای انتخاب تابلو فرمان باید به آن دقت شود.

درایو: مجهز بودن سیستم به کنترل سرعت، کنترل حلقه بسته یا باز، مشخصات انکودر و ... برای انتخاب تابلو فرمان آسانسور بسیار کلیدی و پر اهمیت است.

تعداد توقف: تعداد طبقات و فاصله‌ی طبقات از یکدیگر نیز بر انتخاب تابلو فرمان تاثیرگذار است.

وظایف تابلو فرمان آسانسور

  1. به حداقل رساندن زمان مسیر آسانسور.
  2. کنترل سرعت موتور آسانسور.
  3. با  حرکت سریع، راحتی مسافر را به حداکثر می‌رساند.
  4. موقعیت‌یابی کابین آسانسور.
  5. پردازش اطلاعات ارسال شده توسط حسگرهای بار برای اطمینان از مجاز بودن بار کابین.
  6. کنترل جهت حرکت آسانسور.
  7. تشخیص وضعیت‌های گوناگون آسانسور.
  8. در انتظار قرارگیری درخواست مسافران و پردازش آن از طریق سیگنال‌های ارائه شده توسط چندین دکمه.
  9. کنترل عملکرد در‌های آسانسور یک کابین از طریق ارتباط با دستگاه‌های درب بازکن.