یکی از مهمترین مواردی که باید برای نصب آسانسور مورد توجه قرار داد، حداقل مساحت کابین آسانسور می باشد. این موضوع به نصب استاندارد و اصولی آسانسور کمک می کند و تا حد زیادی ایمن افراد را هم تضمین خواهد کرد.

کابین آسانسور

ظرفیت آسانسور

ظرفیت آسانسور طبق جداولی که توسط اداره کل استاندارد ایران، تهیه شده است تعیین می‌ گردد.از نظر اداره کل استاندارد مهم است که حتی بدون توجه به ظرفیت، تجهیزات آن آسانسور اعم از موتور، گیربکس، سیستم‌ های ایمنی و غیره بتوانند حتما به درستی عمل کنند.لذا همیشه ظرفیت اعلام شده، بیشتر از مقداری است که دیده می شود تا همه‌ی تجهیزات با قدرت بالاتری تهیه و نصب گردند.

ابعاد کابین

  • انتخاب کابین آسانسور با هرکدام از این ظرفیت ها به محل نصب و رفت  و آمـد افراد بستگــی دارد.
  • حداقل مساحت کابین با توجه به مواردی همچون سرعت آسانسور، تعدادآسانسورهایی که در ساختمان مورد نظر وجود دارد، میزان رفت و آمد افراد و… تعیین می شود. همچنین اندازه چاه، نوع چاه و شرایط آن، موتور خانـه، ابعاد کابین اسانسور و… از دیگر موارد مهم در این خصوص به شمار می روند.
  • ابعـاد و فضای لازم برای باز و بستـه شدن راحت و بدون مشکل درب آسانسور هم حتما باید متناسب با ابعاد چاه آسانسور در نظر گرفته شود.

کابین

در سال های دور و قبل از تدوین جداول مربوط به ابعاد چاه آسانسور و کابین از سوی استاندارد ملی ایران، خریداران آسانسور، با توجه به دریافت اطلاعات فنی و نقشه های ساختمانی (لی اوت) از  شرکتهای تولید کننده آسانسور مثل ایران شیندلر، با اطلاع از اینکه چاه آسانسور چه ابعاد و اندازه هایی لازم دارد، در انتخاب محل آسانسور در ساختمان، به این نکات توجه می کردند و لذا طراحی و ساخت و چگونگی چاه آسانسور بر اساس اطلاعات دریافتی از این شرکتها بود.

اما امروزه از آن روش بسیار کارآمد و خوب خبری نیست و اکثرا” فروشندگان و سازندگان آسانسور بالاجبار باید خود را با شرایط موجود خریدار یا سازنده ساختمان وقف دهند و اصطلاحا” آسانسوری با ابعاد و شرایط خاص طراحی و تولید نمایند که به دلیل تغییرات متعدد در زمان نصب و مونتاژ این گونه آسانسورها بسیار مشکلات پیش بینی نشده رخ می دهد که خود عاملی بر کندی عملیات نصب و گاهی توقف اجباری کار خواهد شد!

طبق مواد 8-2 استاندارد :

“مساحت مفید و ظرفیت اسمی کابین، تعداد بند 8-2-4 تعداد مسافرین” آمده: تعداد مسافرین را می توان از دو روش زیر بدست آورد:

1 . از تقسیم بار اسمی (ظرفیت) بر عدد 75 و گرد کردن نتیجه به به پائین ترین عدد صحیح

2 . استفاده از جدول 2-1

بهر حال عدم توجه به ابعاد استاندارد برای نصب آسانسور مشکلات زیادی را به همراه دارد و به ضررهای مالی و حتی جانی جبران ناپذیری منجر میشود.