ما تا امروز از آسانسورهای مختلفی استفاده کرده ایم که شاید تفاوتی بین آنها نمی دیدیم. جالب است بدانید آسانسورها  با مکانیزم های متفاوتی کار می کنند و بر همین اساس  به چهار دسته تقسیم می شوند.

1. آسانسورهای کششی (Traction Elevator)آسانسور کششی

یکی از پرکاربردترین انواع آسانسورهاست و دربسیاری از پروژه های ساختمانی استفاده می شود.

در این آسانسور حرکت به بالا و پایین به کمک  تجهیزاتی نظیر موتور، سیم بکسل ، وزنه های تعادلی و ... صورت می گیرد.حداکثر سرعت در این نوع آسانسور تا 2000 فوت بر دقیقه هم میرسد که برای استفاده در آسمان خراش ها مناسب است.

2. آسانسورهای هیدرولیکی (Hydraulic Elevator)

آسانسور هیدرولیکی

طراحی  این نوع آسانسور بر مبنای قانون پاسکال صورت گرفته و حرکت آن به کمک الکتروپمپ و جک هیدرولیکی است که در قسمت چاه آسانسور جای گرفته اند. این تجهیزات زیر کابین قراردارند.حداکثرسرعت در این آسانسورها 200 فوت بر دقیقه است و برای ساختمان های 2 تا 8 طبقه مناسب است.

3. آسانسورهای مغناطیسی (Magnetic Elevator)آسانسور ومغناطیسی

این آسانسورها بر مبنای قانون جاذبه و دافعه عمل می کنند. و در آن بجای ریل از آهنربا استفاده شده است.ایمنی بسیار بالایی دارند و برای استفاده در ساختمان های مرتفع مناسبند.نکته جالب درباره این آسانسورها این است که هم درجهت عمودی و هم در جهت افقی امکان حرکت دارند!

4. آسانسورهای وکیوم (Vacuum Elevator)آسانسور وکیوم

آسانسور وکیوم یا خلاء جدیدترین نوع آسانسور است که در سال 2005 معرفی شد.این آسانسور بر اساس قوانین طبیعی فیزیکی کار می کند. حرکت آسانسور به میزان هوای موجود در زیر و بالای کابین بستگی دارد.جنس بدنه از پلی کربنات و آلومنیوم می باشد.البته هنوز به تولید انبوه نرسیده و بیشتر مصارف خانگی دارد!