آسانسور شامل بسیاری از تجهیزات و قطعات مکانیکی و الکترونیکی است که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را در آسانسور به عهده دارند.
با ایجاد کوچکترین مشکل در هر کدام از این قطعات، عملکرد کل آسانسور دچار مشکل شده و حتی گاهی سبب توقف آسانسور می شود.

موتور آسانسور

قلب تپنده‌ی هر آسانسور یک الکتروموتور است که نیروی محرکه لازم جهت حرکت و جابجایی را تولید می‌نماید و حمل وزن کابین و بارهای آسانسور بر عهده‌ آن می باشد. موتور آسانسور یک موتور الکتریکی سه فاز یک یا دو سرعت است. قدرت آن از سه و نیم کیلو وات به بالا است.موتور های dc در حال حاضر کارایی چندانی ندارند. موتورآسانسور می تواند گیربکس دار یا بدون گیربکس باشد.معروف ترین موتورهای آسانسور مربوط به شرکت های ایتالیایی می باشند.

سیم بکسل

تعداد سیم بکسل ها به نوع ،وزن و قطر کابین بستگی دارد که از دو یا سه یا چهار یا پنج و یا بالاتر از آن استفاده می‌شود. استفاده کردن از تعداد بیشتر به دلیل ایجاد اصطکاک بیشتر بین فلکه موتور و سیم بکسل می باشد تا باعث سرخوردگی سیم‌ها و در نهایت خوردگی فلکه نشود. متوسط ایمنی به کار رفته در آسانسور 25 برابر بیشتر از نیاز آسانسور می باشد. جنس سیم ها از نوع فولادی با مغزی کنفی میباشد. قطر آنها معمولا 9 ، 11 ، و 13 میلی متر می باشد.

کابین آسانسور

کابین آسانسور در فضای بین  ریلها ، توسط یک طناب فولادی که به آن سیم بگسل می‌گویند ، به صورت عمودی آویزان می باشد و  جهت بالا و پایین رفتن و یا حمل و نقل بار از آن استفاده می‌شود.

فن و روشنایی کابین

فن و روشنایی در کابین آسانسور ، از سیستم های الکترونیکـی و مهمی در آسانسور هستند که به دلیل رفاه حال مسافران و تامین آسایش آنان استفاده می شود.

کفشک آسانسور

از کفشک آسانسور برای ایجاد یک حرکت نرم در کابین و همچنین وزنه تعادل استفاده می‌شود. این قطعه که یکی از مهمترین قطعات مکانیکی آسانسور است ، هنگامـی که آسانسور به حرکت در می آید روی ریل ها به لغزش در آمده و باعث نرم شدن حرکت کابین و وزنه تعادل می‌شود.

ترمز آسانسور

در آسانسور سیستم ترمز از یک سیم پیچ ، بازو و لنت ترمز و هسته ای فلزی متحرک تشکیل شده است. که روی موتور نصب شده است. در آسانسور ترمز همیشه درگیر می باشد. یعنی ترمز تنها زمانی آزاد است که آسانسور در حال حرکت باشد. ولتاژ کار ترمز و نوع ولتاژ متغیر است و معمولاً روی پلاک ترمز درج شده است. ولتاژ ac یا dc  از 60 ولت تا 380 ولت است که نوع 180 dc  آن متداول تر است.

تراول کابل

این کابل ، کابلی است که از یک طرف به زیر کابین و از یک طرف به تابلو فرمان متصل است و به طور دائم با آسانسور به سمت بالا و پاییــن حرکت می کند و وظیفه ارتباط بین مدار کنترل و کابین را برعهده دارد. کمتر شدن این کابل در طراحی، باعث صرفه جویی در هزینه نصب می شود ، اما باید به این نکته توجه کرد که کمتر شدن از 12 رشته، باعث سبک شدن کابل و در نهایت گره خوردن آن می‌شود.

فلایول آسانسور

فلایویل آسانسوریک چرخ صاف و بدون برجستگی است که برای نجات اضطراری در آسانسور ضروری می باشد.

محل قرارگیری فلایویل :

  • موتور خانه
  • روی تابلوهای آزمون و عملکرد اضطراری
  • اتاقک ماشین آلات

گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور یکی دیگر از قطعات آسانسور است که جهت تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود و با توجه به طراحی آن امکان دارد در اتاق آسانسور و یا بالای آن قرار بگیرد. گاورنر تا هنگامی که کابین با سرعت مجاز در حال حرکت به سمت بالا و پایین است هیچ گونه عکس العملی از خود نشان نمی دهد و فقط هنگامی فعال می‌شود که سرعت بیشتر از حد مجاز باشد.

سیستم رویزیون

به عنوان واسطی بین تابلو فرمان آسانسور و تجهیزات الکتریکی کابین آسانسور عمل می‌کند. در درون جعبه رویزیون آسانسور ترمینال‌هایی وجود دارد که این ترمینال‌ها به وسیله سیم و تراول کابل به ترمینال‌های تابلو فرمان آسانسور متصل می‌شوند.محل قرارگیری جعبه رویزیون در سیستم آسانسور، بر روی کابین آسانسور می‌باشد. بیشترین کارایی جعبه رویزیـون آسانسور، هنگام تعمیر یا سرویس آسانسور است.مرحله نخست تعمیر یا سرویس آسانسور فعال کردن کلید جعبه رویزیون آسانسور است.