وزنه تعادل وسیله ایست برای متعادل کردن وزن آسانسور و  توسط فلکه هرزگرد و سیم بکسل به کابین آسانسور وصل می شود و از تعداد مشخصی وزنه درون یک قاب فلزی تشکیل شده و وزنه ها طوری جایگذاری شده اند که در صورت سقوط و یا توقف ناگهانی، به بیرون پرت نشوند.

وزنه تعادل

جهت حرکت وزنه تعادل همیشه بر خلاف جهت حرکت آسانسور است و با خنثی کردن وزن مسافرین، وزن استاتیکی قطعات، وزن تجهیزات وزن آسانسور را متعادل می کند.همچنین بین سیم بکسل و فلکه های آسانسور کششی ایجاد می کند که توسط آن نیروی اصطکاکی لازم جهت حرکت سیم بکسل ها را فراهم می شود. برای جلوگیری از لرزش آسانسور همه آسانسورها داری وزنه تعادل هستند.شماتیک وزنه تعادل

انواع مختلف وزنه تعادل

وزنه بتنی: قدیمی ترین نوع وزنه تعادل است و دارای دو مدل وزنه بتنی با روکش پلاستیکی و وزنه بتنی با روکش گالوانیزه می باشد.

وزنه سربی: چگالی این وزنه ها نسبت به سایر انواع وزنه ها بیشتر است.

وزنه چدنی: این وزنه، زمانی که افراد برای فضایی با چاهک کم، به یک وزنه باریک با وزن سنگینی نیاز داشته باشند، بسیار مناسب است و قیمت بسیار بالاتری نسبت به وزنه های بتنی دارد.

وزنه فلزی: در این نوع وزنه تعادل، تعدادی از وزنه های فلزی در درون یک قاب فولادی قرار داده می شوند و سپس، با کمک دستگاه پرس کنار هم محکم می شوند. پس از محکم شدن وزنه های فلزی، یک دستگاه با کمک یک پیچ، آن ها را به هم قفل می کند. در نهایت، روکشی فلزی بر روی این قاب فولادی کشیده می شود.

وزنه گالوانیزه: این وزنه، ابتدا در یک قاب فولادی قرار می گیرد و سپس با کمک یک دستگاه، فیکس شده و پیچ می شود. در انتها، روکشی از جنس گالوانیزه بر روی این قاب کشیده می شود.

وزنه پلاستیکی: نسبت به سایر وزنه ها ارزانتر است و امروزه به دلیل استانداردهای جدید از این وزنه ها استفاده نمی شود.


محاسبه وزن وزنه تعادل

محاسبه تعداد و جرم وزنه تعادل، توسط متخصصین و با دقت فراوان صورت می گیرد.محاسبه وزن وزنه تعادل

فرمول کلی محاسبه وزنه تعادل:

جرم وزنه های تعادل = جرم تراول کابل + جرم کابین خالی + جرم تجهیزات کابین + 50 درصد ظرفیت نامی کابین

مزایای وزنه تعادل

  • آسان تر کردن کارکرد موتور  برای بالا و پایین کردن آسانسور
  • بالا بردن امنیت آسانسور با کم کردن نیروی وارد شده به کابل ها
  • کاهش میزان انرژی موتور آسانسور 
  • حرکت سریع آسانسور
  • کنترل راحت تر آسانسور

نکته 1 : محاسبات مربوط به تحمل بار  حتما قبل از جایگذاری وزنه ها توسط متخصصین انجام شود

نکته 2 : وزن کابین آسانسور باید با وزنه تعادل آسانسور، یکسان باشد در غیر این صورت،گواهی استاندارد آسانسور صادر نخواهد شد.

نکته 3 : تعداد و ابعاد مورد نیاز وزنه تعادل هر آسانسور،  باید توسط  افراد ماهر و متخصص به دقت انتخاب شود.